Mechanizm rozgrywek RPG na konsolę

Zamiarem kreatorów gier fabularnych było wymyślenie rozgrywki, która opierała by się na jak najbardziej realnych mechanizmach społecznych. Postać przez całą grę ciągle się rozwija.

Jak w prawdziwym świecie gromadzi doświadczenie oraz ćwiczy już nabyte sprawności, następnie trenuje nowe umiejętności. Wszelkie czynności jakie powinna

Chłopak grający na przenośnej konsoli

Autor: COM SALUD Agencia de comunicación
Źródło: http://www.flickr.com

wykonać gracz, np. strzał z łuku by przydać realizmu uzyskują wartości chaotyczne – kilka razy się udaje a czasami nie. Im lepszy poziom rozwoju umiejętności, tym więcej szans, że czynność jakie podejmuje awatar użytkownika się odniesie sukces. Najpopularniejszą możliwością postępu bohaterów w przygodowych grach na konsole jest gromadzenie punktów umiejętności.

Za wykonane quest lub spełnienie określonego punktu docelowego rozgrywki bohater dostaje punkty. Po otrzymaniu konkretnej wartości punktów, awatar dostaje prawo rozwoju wybranej przez gracza cechy lub grupy atrybutów. Prawidłowe planowanietreningu postaci predestynuje możliwość ukończenia zabawy pomyślnie. Mechanizm gratyfikacji rozwoju umiejętności, sposobów starć postaci, określany jest „mechaniką gry”. Jest to ta

Gra na konsolę

Autor: krisguy
Źródło: http://www.flickr.com

cząstka kodu programu, która jest odpowiedzialna za rzetelny bieg zabawy. Relacje między grającymi (gdy gra jest z udziałem wielu osób) bądź relacje pomiędzy graczem a awatarami kontrolowanymi przez komputer kiedy rozgrywka jest jednoosobowa .

Z punktu widzenia programisty, opisany sposób funkcjonowania programu zbudowany jest na rachunku prawdopodobieństwa, różnego rodzaju algorytmach dających możliwość zdobycia punktów i równocześnie modyfikacji wskazanych przez gracza atrybutów postaci. Identyczny mechanizm przesądza również o tym, jak odbywa się walka, o trafności wyprowadzonych ciosów łukiem, lub skuteczności rzucanych czarów obronnych. Tenże mechanizm także decyduje o ewentualności wykonania rzeczy albo też o możliwości ucieczki jeżeli zajdzie taka możliwość. Jednym zdaniem, wszystkie postępowanie postaci, tak sterowanych przez grających jak i kierowanych przez booty uzależnione są od algorytmów. Powinno się wymienić 2 najbardziej rozpowszechnione mechanizmy stosowane w grach konsolowych rodzaju RPG. Mechanizm turowy a także mechanizm czasu rzeczywistego.

Mechanizm turowy opiera się na tym, iż postaci poruszają się naprzemiennie. Czas rozgrywki ”pocięty” jest na odcinki: działanie uczestnika, następnie akcja oponenta i znowu ruch gracza. Podczas ruchu pierwszego z graczy przeciwnik nie może nic zrobić. Mechanizm czasu rzeczywistego zaś, jest zaprzeczeniem mechaniki opartej na turach. Rozgrywka rozgrywa się w czasie rzeczywistym. Wszelkie postacie mają możliwość się przemieszczać jednocześnie. Powoduje to, iż zabawa jest szybsza, ciekawsza ale jednocześnie trudniejsza.